En helt vanlig annorlunda Malin

Denna blogg är i första hand till för att visa upp mina tillverkade alster som ex decoupage. Även recept, dikter, kläder och inredningsdrömmar slinker med. Jag kommer även att lägga ut foton jag tagit. Och snälla, respektera att mina dikter & foton är just mina. Ange källan om ni tycker om de & vill fara vidare med dem, tack på förhand =)

Renskavsgryta med basilika

Kategori: Vad blir det till middag?

 Basilikamos lät underbart gott och annorlunda så jag var tvungen att testa detta recept...och det var riktigt gott kan jag lova!

Renskavsgryta 4 portioner
500 g renskav
6 msk olivolja
2 gula lökar
2 dl svamp som kantarell, ostronskivling eller champinjon
4 msk mjöl
1 klyfta vitlök
0,5 tsk timjan
2,5 dl matlagningsgrädde

Bryn renskaven i två omgångar i en panna i 4 msk olja. Lägg över i en kastrull. Hacka lök, vitlök och skiva svamp. Stek i 2 msk olja. Pudra över mjöl och mosa ut det. Lägg över i kastrull och tillsätt timjan samt grädde. Rör om och tillsätt 1 dl vatten. Koka 10 minuter.

Basilikamos
Till recept 4 portioner kokar du cirka 600 gram skalad potatis. Vilken sort är en smaksak. När den är mjuk mosar du den med 1 deciliter olivolja, 1 deciliter mjölk, 0,5 paket fryst hackad basilika (15 g) eller motsvarande färsk samt smakar av med salt och vitpeppar. Gott till renskav, älggryta eller rådjursfilé.

Servera med lingonsylt och knäckebröd.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: