En helt vanlig annorlunda Malin

Denna blogg är i första hand till för att visa upp mina tillverkade alster som ex decoupage. Även recept, dikter, kläder och inredningsdrömmar slinker med. Jag kommer även att lägga ut foton jag tagit. Och snälla, respektera att mina dikter & foton är just mina. Ange källan om ni tycker om de & vill fara vidare med dem, tack på förhand =)

Låg energi

Kategori: Pluggandet

Jag är trött, tröttare, tröttast. Har suttit uppe kvällar & nätter & skrivit på min examinerande uppgift & jobbat dagtid. Kommit hem, kastat i mig ngt att äta, pluggat till mitt i natta, sovit max 4-5 timmar, klivit upp gått på jobbet, hem, äta, plugga ect ect. Detta pågick intensivt under 2 veckors tid. Rolig sambo jag har varit?! Men jag fixade att lämna in det i tid. Onsdag 7/11 förra veckan skulle allt in. Tisdag kl 00:50 skickade jag iväg det!!! Lyckan var total!!! Men det värsta av allt...jag hade totalt glömt bort informationen på SISTA sidan i studieguiden där det stod;
 
" Läs: Bjar - Frylmark kap. 1,3,5,8,11 och gör därefter en sammanfattning där du problematisera faktorer som påverkar skriftspråksutvecklingen öoch ger förslag på vad ”det behövs mera av” för att alla barn skall lyckas med läs – och skrivlärande? Lägg sammanfattningen med dina förslag i din inlämningsmaprp på Cambro."
 
 
PANIK I LINGONSKOGEN!!!! Boken, vart är boken??? Den hade jag lämnat igen veckan innan UTAN att reflektera över att den skulle användas till den sista examinernade uppgiften....GHAAAAAA!!! Men se det löste sig med boken, phu! Onsdag satt jag & läste för glatta livet (tänkte men det här är ju piece of cake) HA...kl 01:20 var jag stentrött, förkyld, vindögd & slut men uppgiften var klar & så skickades den så ÄNTLIGEN in!!! Dessutom var det otroligt intressant läsning måste jag säga. Jag slukade varje kapitel, men att få till en bra & analyserande text med innehåll var inte det enklaste. Jag är förskollärare & har inga erfarenheter av hur man arbetar i skolan med skriftspråksutvecklingen eller andraspråkselever. Men jag tror jag har en massa sunt förnuft & fingertoppskänsla samt erfarenheter då jag (med min dotter) bott några år i Tyskland. Tänkte till, hur vill jag INTE att undervisningen skall vara med en andraspråkselev (som det var i skolan i Tyskland..burr!) & vad ska man tänka på som lärare för att stödja dessa elevers utveckling. Sedan (trots noll arbetsliverfarenhet, bara praktik i åk. 1 & 2) är jag full av ideér på hur jag skulle vilja ha en lektion & hur jag skulle arbeta. Nedan en liten del av min examinerande uppgift, min vision för en språkutvecklande miljö;
 
Jag vill ha ett främjande och öppet klimat där nyfikenhet, medforskande och en positivt och tillåtande inställning är essentiella beståndsdelar För att nå dit är mitt eget engagemang av stor vikt.
Är jag inte det så kan jag aldrig motivera eleverna. De ska känna, oj, vad händer här! Men engagemang betyder för mig att vi inte enbart ska vara engagerad i min egen kunskap, utan det handlar om kunskap och engagemang i eleverna. Denna kunskap kan jag även få via föräldrarna, och lyssna in barnen via dem.
  
 
Januari 2012 tog jag min förskollärarexamen...& snart grundskolans tidigare år =)
 
Så här less är jag på plugg. Visst, det har varit roligt, lärande, intressant & det har sina fördelar med att vara student. Men efter 6 års studier känner jag mig rätt så trött, & att leva på en så låg inkomst. Jobbar nu på en förskola & fördubblade min inkomst, gissa om jag kände mig "stenrik"....nja?!...men trevligt att kunna betala sina räkningar utan att behöva svettas varje månad.
 
Så, i helgen har jag mest hasat omkring, trött & förkyld & tog mig en ORDENTLIG sovmorgon i går. Och idag känner jag mig lite som katten Gustav. SÖNDAG...urk! Lurvar ännu runt i pyjamas & sveper kaffekopp efter kaffekopp...Men, på sätt & vis känns det som om jag vunnit på triss. Jag är DEFINITIVT klar med ALLT vad plugg heter!!!! Tjohoo!!! Bara invänta domen, godkänd eller inte. Jag ansökte om lärarexamen för grundskolans tidigare år för en liten stund sedan...härligt!
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: