En helt vanlig annorlunda Malin

Denna blogg är i första hand till för att visa upp mina tillverkade alster som ex decoupage. Även recept, dikter, kläder och inredningsdrömmar slinker med. Jag kommer även att lägga ut foton jag tagit. Och snälla, respektera att mina dikter & foton är just mina. Ange källan om ni tycker om de & vill fara vidare med dem, tack på förhand =)

Kina Beijing

Kategori: Allmänt

Här kommer lite bilder från våran resa till Beijing. Bilderna är mina & har hämtat information från en hemsida som heter mittensrike.se och guidepal.se.


Jag ville absolut se hutonger, till min lycka ramlade vi mer eller mindre på en...
"Hutong kallas de tusentals gamla trånga gatorna och gränderna som var väldigt typiska för Peking tidigare men som nu tyvärr är på väg att försvinna. Många byggdes under Yuan-, Ming- och Qing-dynastierna (1200-1900 ungefär) och de ligger kring Förbjudna staden som var kejsarens palats och mittpunkten i Peking."
Källa: http://www.mittensrike.se/peking/hutong/














På nyårsdagen for vi till Beihai Park. Där åkte alla omkring på lustiga små sparkar som såg ut att vara hemagjorde. Det var fullt med folk & massor av restauranger & små souveniraffärer.
"Beihai Park heter The Beihai Park på engelska och Běihăi Gōngyuán, på kinesiska. Beihai Park ligger nordväst om Förbjudna staden och är en traditionell kinesisk park vars historia börjar på 900-talet. Under Qingdynastin var den en del av den Förbjudna staden men sen 1925 har den varit öppen för allmänheten. Parken är 700000 kvadratmeter stor och är till mer än hälften täckt av vatten. I mitten av parken ligger en ö som heter Qionghua."




Riktig kinesisk mat, det var fantastiskt gott! Glasskivan i mitten snurrar man runt för att ta det man vill äta. Jag snurrade för glatta livet & tankspridd som jag ibland kan vara snurrade jag så folk knappt hann plocka åt sig mat....tills jag upptäckte detta & lugnade ner mig ;)



The Tree ska enligt alla recentioner vara en av de bästa pizzeriorna i hela Beijing. Men det var otroligt svårt att hitta åt stället. Ligger på en bakgata i ett område som ser lite slitet ut. Ser inte heller värst flådigt ut & servicen var väl inte på topp. Pizzorna bakades mitt i restaurangen, det var intressant att se på. Dessutom har de ett träd mitt i smeten som är inburat. Hur smakade då pizzorna? Tja, goda...som vilken pizza som helst. Hade nog aldeles för höga förväntningar & förväntade mig någonting utöver det vanliga.  Men klart godkända pizzor!  

De stenugnsbakade pizzorna på The Tree har fått många utmärkelser för att vara godast i hela staden med sina tunna, krispiga bottnar.
Källa: http://guidepal.se/beijing-peking/ata-och-dricka/the-tree









Kommer fler bilder & information en annan dag

Kommentarer


Kommentera inlägget här: