En helt vanlig annorlunda Malin

Denna blogg är i första hand till för att visa upp mina tillverkade alster som ex decoupage. Även recept, dikter, kläder och inredningsdrömmar slinker med. Jag kommer även att lägga ut foton jag tagit. Och snälla, respektera att mina dikter & foton är just mina. Ange källan om ni tycker om de & vill fara vidare med dem, tack på förhand =)

Finska pinnar

Kategori: Recept på godsaker

200 grader, ca 60 stycken.

Detta var riktigt goda och möra finska pinnar. Dessutom första gången jag gjorde dessa...och lyckades!



5st bittermandel
200g smör
4,5dl vetemjöl
0,5dl socker
1 uppvispat ägg (till pensling)
0,5dl hackad sötmandel
2msk pärlsocker

1. Riv bittermandeln fint.

2. Skär smöret i bitar.

3. Arbeta ihop smör, mjöl, socker och bittermandeln för hand till en deg. Låt degen vila i kylskåp i en timme.

4. Sätt ugnen på 200 grader.

5. Dela degen i 4 delar. Rulla till fingertjocka längder ca 60 cm. Lägg de intill varandra och pensla alla längder på en gång. Strö över mandel och pärlsocker.

6. Skär längderna samtidigt i 4-5cm långa bitar. Lägg de på plåtar med bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen i 9-10 minuter.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: