En helt vanlig annorlunda Malin

Denna blogg är i första hand till för att visa upp mina tillverkade alster som ex decoupage. Även recept, dikter, kläder och inredningsdrömmar slinker med. Jag kommer även att lägga ut foton jag tagit. Och snälla, respektera att mina dikter & foton är just mina. Ange källan om ni tycker om de & vill fara vidare med dem, tack på förhand =)

Decoupage & lappteknik

Kategori: Malins alster

Jag brukar decoupaga på allt mellan himmel och jord, från stenar till glas. Tyg vill jag också prova på, till detta har man lack speciellt för tyger.

Först lite information =)
Decoupage - eller pappersservett-teknik - är en gammal teknik, så långt som tillbaka som 1700-talet i Italien. Ordet découper är franska, och betyder helt enkelt att klippa ut. Man kan dekorera alla möjliga saker med decoupage, helst gör man det med pappersservetter, men man kan även använda sig av presentpapper, rispapper, bokmärken, förr användes målningar, tyg eller tapeter. Dock är det så att ju tunnare papper man använder, ju finare resultat får man. Man klipper ut det motiv man vill använda, och använder sedan olika lacker för att montera det på diverse föremål. Man kan decoupera på tyg, porslin, glas, zink och plåt, sten, trä, spånkorgar, papper. Källa Wikipedia



Mina alster. Detta är ett vykort


En liten ask för hemligheter, inte ännu klar


Tänkt som en presentask för doppresent.


Ser ut som det är målat, eller hur? Älskar att decoupaga stenar.


Några vykort, framsidan...


...och baksidan


Nu vill jag bara visa en bild på mina stjärnor. Har ju fått prova på lappteknik. Men de är inte ihoplappade och jämnade runt kanterna, de är lite sneda och vinda...är de ju hur som helst i alla fall...haha!



Och så här sydde jag...tygerna ligger i 2 högar och är ej hopsydda


Som sagt var, det finns ett mönster att följa då man syr. Först börjar jag med ena tygbunten. Syr ihop två delar...


Klart, och så går jag över till den andra tygbunten


Tekniken snabbsömnad. Man börjar alltid med en liten tygbit så tjorvar
det inte då man ska sy smått.


Nu kommer nästa bit. Gäller att inte sy fast dem.


Det blir som en vimpel med små flaggor...


Väääääligt lång!


Pyssliga dagar minsann, UNDERBART! =)

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Härliga ting du tillverkar!!!!

    blir inspirerad, Började faktiskt med teckning å akvarell nu. Är jätte kul men allt tar ju tid.

    Ha det gott!!



    Marita K

    2010-01-30 | 15:09:27

Kommentera inlägget här: