En helt vanlig annorlunda Malin

Denna blogg är i första hand till för att visa upp mina tillverkade alster som ex decoupage. Även recept, dikter, kläder och inredningsdrömmar slinker med. Jag kommer även att lägga ut foton jag tagit. Och snälla, respektera att mina dikter & foton är just mina. Ange källan om ni tycker om de & vill fara vidare med dem, tack på förhand =)

Snabba bullar! (mjölkfri)

Kategori: Bakverk

Fick detta recept av dotterns farmor. Plötsligt blev bullbakning någonting trevligt! Så smidigt och enkelt... Man slipper en extra jäsning helt enkelt.

Ugnsvärme: 225 grader (det blir alltid olika mängd bullar för mig, denna gång runt 32 st)

Ca 1,5 l mjöl (degen ska vara lite kladdig)
1 dl socker
300 g margarin (milda mjölkfri)
50 g jäst
6 dl havremjölk

Gör på detta vis:
Smält smör och häll i mjölken. (37 grader.)
Smula jästen i en bunke, häll i vätskan och tillsätt resten av ingridienserna, arbeta ihop den till en smidig deg. Låt den jäsa 1 timme. Arbeta sedan degen lite och ge den några snytingar (för luftens skull) och gör bullar precis som vanligt. Pensla och häll pärlsocker om så önskas. Sedan in i ugnen och grädda tills bullarna fått vacker gyllenbrun färg.

Tips1: Istället för kanel brukar jag ta vanillinsocker, smaskigt!

Tips 2: Banka runt lite i degen några gånger under jäsningen. Bullarna blir saftigare pga luften som slås ut.

Tips 3: Istället för att låta degen jäsa 1 timme i bunken kan man vara ännu snabbare. Klicka ner degen i bullformar på direkten. Blanda ihop 50g smör/1 tsk kanel/0,5 dl socker. Klipp ett jack i varje bulle och tryck ner lite av blandingen. Jäs ca 30-45 minuter (ungefär halva storleken) Pensla, stö pärlsocker och grädda.

Mina bullar, gärna med ett stor glas kallt mjölk till =)

Kommentarer

  • Elisabeth säger:

    Ser goda ut, sådan får du gärna bjuda på - ofta :)

    2009-09-29 | 21:33:28

Kommentera inlägget här: