En helt vanlig annorlunda Malin

Denna blogg är i första hand till för att visa upp mina tillverkade alster som ex decoupage. Även recept, dikter, kläder och inredningsdrömmar slinker med. Jag kommer även att lägga ut foton jag tagit. Och snälla, respektera att mina dikter & foton är just mina. Ange källan om ni tycker om de & vill fara vidare med dem, tack på förhand =)

Lappteknik

Kategori: Malins alster

Har just fått ett nytt intresse, är helt såld på Lappteknik. Följde med en vännina (hon lurade mig in i detta..haha) på kurs i Arjeplog. Jag var lite nervös då jag klev in med min symaskin bland alla veteraner. Jag är nämligen inte speciellt duktig på att sy heller, nästan alla gardiner är nålade men inte fållade. Fast detta beror nog mer på lathet än sykunskap ;) Nåja, nedan finns lite bilder på vad jag skapde under dessa 6,5 timmar...

Beskrivning: Förstod jag inte så mycket av och så var den på engelska. De mäter även allt i inch, inte bra. Malin är ingen mattamatiker! Men jag vet 1 inch = 2,54 cm. Lärde mig praktiskt och inte teoretiskt. Men det kommer nog med tiden, tar en bit åt gången.



Mönstret: Använde mig endast av två färger. Kändes lämpligt att börja med. Jag hade 8 vita tygbitar a´50x55cm och 8 blommiga a´50x55cm.

Började med att kalkera denna mall med fryspapper med en "kladdig" sida och en papperssida, lade fryspappret på mönstret nedan.

Sedan lade jag denna "fryspappersmall" med den kladdiga sidan mot tyget, alla 8 bitar i en hög, och strök fast fryspappret. Efter detta skar jag ut bitarna med en rullkniv, spännade bara det!

På mönstret står det A1, A2 och A3, B1, B2 och B3 etc tills C. Där jag ska skära står det CUT 1st, CUT 2nd etc. Sammanlagt skar jag ut 11 bitar (om jag inte räknat fel) på ett block. Ett block är vad du ser nedan.




Mina stjärnor: Nu hade jag skurit ut sammanlagt 176 bitar som skulle sys ihop. På denna bild är de nästan alla ihopsydda, svettigt värre och nacken värkte efter några timmar. Vi använde oss av en teknik som kallas "snabbsömnadsteknik", då man skär istället för att klippa lapparna och så syr man som på löpande band. Måste jag nog förklar med en bild vid ett annat tillfälle.  Dessa sista bitar ska sys ihop och blocken kommer att ligga varannan dvs vit bakgrund med blommig stjärna, blommig bakgrund med vit stjärna etc... Det är för komplicerat att förklara, men man lägger sina bitar som inte är ihopsydda som bilden nedan och syr de efter ett mönster dvs A1 och AB sys ihop, sedan syr man till AC ect etc. Finns ju en anledning att de är ordande i bokstavsorning. De som sydde med flera färger var rena matematiken, JISSES!



Slutresultat: Bilden är tyvätt svart/vit, men det är ett lapptäcke med fantastiska färger. (om man har flera färger vill säga) Ska lägga in en bild på mitt första lapptäcke då det är klart...om det blir klart!


Men det var SKITKUL och jag är helt såld på detta =) Sydda sammanlagt 6,5 timmar och ville aldrig sluta. Det ska bli spännade att få sy ihop de sista bitarna och se hur stjärnan blev. Nu har jag inga större förhoppningar om att det ska bli raka och snygga stjärnor. Men det spelar ingen roll, jag är ju nybörjare och lär mig eftersom.

Nu ska jag plugga en stund till och sy en liten stund under min paus =)

Ha det gott // Malin







Kommentarer

  • Elisabeth säger:

    Kul hade vi och duktig var du :) Det här ska vi pyssla med fler gånger!!!



    Kram!

    2009-09-12 | 16:25:15

Kommentera inlägget här: