En helt vanlig annorlunda Malin

Denna blogg är i första hand till för att visa upp mina tillverkade alster som ex decoupage. Även recept, dikter, kläder och inredningsdrömmar slinker med. Jag kommer även att lägga ut foton jag tagit. Och snälla, respektera att mina dikter & foton är just mina. Ange källan om ni tycker om de & vill fara vidare med dem, tack på förhand =)

Anna Skippers nyttiga bröd

Kategori: Nyttigt bröd

Ett bröd bakat på dinkelmjöl och fullkornsprodukter ger lång mättnadskänsla och ger tarmen något att jobba med. Oerhört lättbakat. Bara att röra ihop

Ingredienser:

•5 dl dinkelmjöl från Labans Gotland (jag tog det dinkel som fanns)
•2 dl grahamsmjöl
•3 dl rågsikt
•2.5 dl fyrkornskross
•1 dl vetegroddar (ser nästan ut som mjöl)
•1 tsk havssalt
•4 tsk bikarbonat
•5 msk blandade brödkryddor
•1 liter ekologisk filmjölk
•0.5 dl sirap
 

Gör så här:

1.Sätt ugnen på 175 c.
2.Blanda alla torra ingredienser. Rör ned filen o sirapen.
3.Smöra o bröa två 1.5 liters avlånga formar.
4.Grädda ca 100 minuter.
5.Alternativ – gör halva satsen i en brödform och grädda i 60 minuter. Välj mjöl från Saltå kvarn samt dinkel från Labans på Gotland. Finns i hälsokostaffären.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: