En helt vanlig annorlunda Malin

Denna blogg är i första hand till för att visa upp mina tillverkade alster som ex decoupage. Även recept, dikter, kläder och inredningsdrömmar slinker med. Jag kommer även att lägga ut foton jag tagit. Och snälla, respektera att mina dikter & foton är just mina. Ange källan om ni tycker om de & vill fara vidare med dem, tack på förhand =)

Aromatisk Kycklingcurry

Kategori: Viktväktarrecept

5 Points/portion, 330kcl/portion. 4 portioner (kan frysas)

 Rätten har all den starka indiska smaksättningen utan att vara för fet. Hemligheten är den magra creme fraichen som ger den fylliga smaken och konsistensen utan att det blir för många points. Jag valde att blanda ihop alla kryddor i en kopp först, det är ju en del...ps, spiskummin är grymt gott i äggröra

Ingredienser
1 gul lök, finhackad
1 vitlöksklyfta, krossad
1 msk olja
3cm färsk ingefära, finriven
1/2 tsk gurkmeja
1/2 tsk mald spiskummin
1/2 tsk mald koriander
1 krm chilipulver
1 krm garam masala
2 tomater, hackade
350 g kycklingfilé, skuren i ca 2 cm tärningar
1,5 dl kycklingbuljong
2 msk mini-creme fraiche
salt och nymalen svartpeppar

 

1. Fräs lök och vitlök mjuk i oljan i en stor kastrul. (Jag använde gjutjärnsgrytan) Tillsätt ingefära och alla kryddor och låt fräsa ett par minuter till.

 2. Tillsätt tomater, kyckling och buljong. Sänk värmen och låt det koka tills kycklingen är genomkokt och såsen har tjocknat något, ca 15 minuter.

3. Stäng av värmen och blanda ber creme fraiche. Smaksätt mer om det behövs.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: