En helt vanlig annorlunda Malin

Denna blogg är i första hand till för att visa upp mina tillverkade alster som ex decoupage. Även recept, dikter, kläder och inredningsdrömmar slinker med. Jag kommer även att lägga ut foton jag tagit. Och snälla, respektera att mina dikter & foton är just mina. Ange källan om ni tycker om de & vill fara vidare med dem, tack på förhand =)

Chokladpaj med mandel

Kategori: Recept på godsaker

Detta ska jag pröva att baka när jag får tid.  Återkommer med betyg. Hämtad på http://www.recepten.se/recept/chokladpaj.html

 

"Ljuvligt god chokladpaj serverad med en klick vispgrädde.
Choklad och mandel är en god smakkombination i detta recept."


Tid: 1 timme
ca 10 bitar


Ingredienser:
Pajdeg:
•3 dl vetemjöl
•0,5 tsk bakpulver
•1 msk strösocker
•100 g smör
•eller margarin
•1 st ägg


Fyllning:
•200 g mandelmassa
•50 g smör
•eller margarin
•2 st ägg
•2 msk vetemjöl
•2 msk kakao
•0,5 tsk bakpulver


Garnering:
•100 g mörk choklad


Utrustning du behöver:
•1 st pajform ca 24 cm i diameter

 

Utrustning som är bra att ha:
•elvisp


Gör så här:
Pajdegen: Rör ihop mjöl, bakpulver, socker och matfett, gärna med elvisp. Tillsätt ägget och rör ihop till en jämn deg. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter.


Fyllning:
Rör ihop mandelmassa och smör, gärna med elvisp. Tillsätt äggen, ett i taget. Rör i vetemjöl, kakao och bakpulver. Rör ihop eller kör med elvisp till en jämn smet. Häll fyllningen i pajskalet.


Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, i ca 30 minuter. Låt den kallna.


Garnering:
Smält chokladen, i micron går det snabbt. Bred ut chokladen över pajen.

Servera med vispad grädde.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: