En helt vanlig annorlunda Malin

Denna blogg är i första hand till för att visa upp mina tillverkade alster som ex decoupage. Även recept, dikter, kläder och inredningsdrömmar slinker med. Jag kommer även att lägga ut foton jag tagit. Och snälla, respektera att mina dikter & foton är just mina. Ange källan om ni tycker om de & vill fara vidare med dem, tack på förhand =)

Koka knäck

Kategori: Recept på godsaker

Jag har kokat den godaste knäcken ever ska ni veta ;) Kokade mina knäck i 30 minuter & då blev de så där härligt småsega. Jag är gillar inte då de blir stenhårda. Jag häller upp min smet i en plasttillbringare så smeten lätt glider ned i formen.  Båda recepten (ett för mikron) nedan kommer från http://www.julgodis.se/knack.html

 

Knäck (ca 70 st):

Recept på knäck - för tillagning på spisen:

2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 dl ljus sirap
1 dl skållad, hackad mandel

1. Skålla och hacka mandeln. Placera ut knäckformarna på en plåt eller bricka.
2. Häll grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka utan lock på medelvärme i 15-30 min. För att kolla om knäcken är klar så gör man ett kulprov (se beskrivning här under)
3. Häll i den hackade mandeln. Fyll i smeten i knäckformarna. Använd gärna gräddförpackningen eller en ursköljd mjölkförpackning för att enkelt kunna hälla upp smeten i knäckformarna. Om smeten blir för seg innan du hunnit fylla formarna är det bara att värma upp smeten igen (enklast är att sätta in gräddförpackningen några sekunder i micron). Ställ knäcken att svalna i kylskåp eller på balkong. Förvara svalt i en burk med tätslutande lock. Lägg smörpapper mellan lagren så klibbar knäcken inte ihop.

Gör kulprov så här: Häll kallt vatten i en liten skål eller kopp. Droppa i lite av knäcksmeten. När du kan forma till en kula är smeten klar.

Recept på knäck - för tillagning i microugn:

När du gör knäck i microugnen är det en klar fördel att göra en mindre mängd i taget eftersom det då går fortare att laga till. Tillagningen tar då kortare tid. Prova hur lång tid du ska köra just i din micro - det kan variera mycket mellan olika ugnar.

1 dl vispgrädde
1 dl socker
1 dl sirap
0,5 dl hackad mandel

1. Blanda allt utom den hackade mandeln i en skål (ca 2 l) som tål micro
2. Kör på högsta effekt i 5 min.
3. Ta ut och låt vila några min före omrörning.
4. Sätt in i micron och kör på LÅG effekt i ca 30 min. OBS! Var försiktig! Tiden varierar beroende på ugnens effekt. Håll koll!
5. Gör kulprov för att kontrollera om knäcken är klar.
6. Blanda i mandeln.
7. Häll i knäckformar och låt stelna.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: