En helt vanlig annorlunda Malin

Denna blogg är i första hand till för att visa upp mina tillverkade alster som ex decoupage. Även recept, dikter, kläder och inredningsdrömmar slinker med. Jag kommer även att lägga ut foton jag tagit. Och snälla, respektera att mina dikter & foton är just mina. Ange källan om ni tycker om de & vill fara vidare med dem, tack på förhand =)

Bullelussa...?

Kategori: Recept på godsaker

När jag är trött blir det ibland knas med ordförrådet. Sade häromdagen att jag skulle baka Bullelussar (Lussebullar.) Hur nu det är möjligt att säga så fel & så bak och fram? Men, i "min" värld är det mesta möjligt.

Ikväll har jag bakat L.u.s.s.e.b.u.l.l.a.r & de blev supergoda! 

 Lussebullar
http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15450&csref=aw_lussebullar&gclid=CJHBiI2Z2qwCFUR0mAodKHwWTA

I länken ovan finns det ett recept med Kessella kvarg. Det vill jag prova baka nästa gång. Det sägs att bullarna blir extra saftiga med kessella. Men mina blev också grymt goda, jag gör de mjölkfria.

I morgonkväll tänkte jag koka knäck. Vet inte ännu om jag ska göra med mandel, ingefära eller med pepparkakskrydda. Visst, kan göra 3 sorter men se det är jag för lat för. Två sorter skulle kunna funka...hm? Får se vad det blir. Nedan följer 2 recept på julgodis från Arla.


Knäck

Knäck
Knäck när den är som allra godast!
Detta är det klassiska receptet på knäck med mandel och ströbröd i smeten.


Ingredienser

2 dl Arla vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
1 dl skållad hackad mandel
2 msk ströbröd
2 msk Svenskt Smör från Arla


Gör så här

  • Blanda grädde, sirap och socker i en tjockbottnad kastrull.
  • Koka utan lock, rör om då och då tills smeten klarar kulprovet för knäck eller tills temperaturen är 122°, ca 15-30 minuter. Tillsätt mandel, ströbröd och smör.Fördela smeten i knäckformar.
  • Låt stelna.
  • Förvara i kyl. Kulprov: Häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en kula.
  • Knäckkulan ska vara fast till hård.




Hemlagad chokladkola (ser onekligen smaskigt ut)

Hemlagad chokladkola
Chokladkola när den är som bäst - underbart seg och god. Låt gärna kokosflingor snöa över.



Ingredienser

100 g Arla smör
2 dl Arla Köket vispgrädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
100 – 150 g mörk choklad

Gör så här

  • Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull.
  • Tillsätt grädde, socker, sirap och vaniljsocker.
  • Koka utan lock, rör om då och då tills termometern visar 124° eller när smeten håller kulprovet.
  • Häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en seg och fast kula.
  • Koktid 15 – 30 min.
  • Häll smeten på smörpapper i en form ca 20 x 30 cm.
  • Garnera eventuellt med kokosflingor.
  • Låt svalna och skär eller klipp i bitar.Dela chokladen i bitar och smält den i en skål i vattenbad eller i mikro.
  • Doppa kolan i chokladen och lägg den på smörpapper.
  • Låt stelna i kyl.
  • Förvara kallt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: